Så det kan gå!!!

I tisdags 25/10 vid halv 5 skulle jag bara gå ut och ge hästarna mat och mocka. Men så blev det inte........ :(

Camira kom inte när jag ropade på henne så jag gick och tittade var hon var. Hon låg bakom stallet och vägrade gå upp så jag fick hämta grimma och tvinga upp henne. Hon var inte det minsta intresserad utav mat. KOLIK! Ut och gå med henne. Hon hade diarré och magen var tyst. Efter att ha gått med henne i ca 40 min ringde jag efter veterinär. Veterinären kom och hon behndlade henne med kramplösande och sondade henne med vatten, salt och parrafinolja. Satte dropp och sedan var hon tvungen att åka till nästa häst med kolik.

Camira ville bara ligga ner så vi var ute och gick igen. Hon blev inte bättre snarare sämre. Veterinären ringde efter en halvtimme och undrade hur det gick och jag sa som det var. Eftersom Camira inte svarade på behandlingen så var det bara att lasta henne och åka ner till Helsingbogs Regiondjursjukhus. Där tog de emot Camira och sa att hon hade troligen gaskolik och fick behandling mot det. De skulle också göra en bukröntgen senare på dagen.

Vi åkte hem och var hemma halv 7 på morgonen. Trött, stressad och orolig somnade jag till slut och sov 4 timmar.

Klockan 3 ringer de och talar om att Camira har sandkolik och tarmarna är fulla med sand. Hon har också en godartad grovtarmsomvridning (tarmvred) med 99% av alla hästar går det tillbaka av sig själv. Så det var bara att vänta på att tarmen ska lägga sig till rätta och all andra prover var negativa så det var skönt.

Igår äntligen fick jag positivt svar från Helsingborg att tarmen hade lagt sig rätt på fredagskväll och att de hade påbörjat behandlingen utav loppfrö som Camira ska få i fem dagar.

Här hemma införskaffades loppfrö till Sheila som jag började behandla i torsdags kväll. Idag kan jag själv se att det är sand i Sheilas avföring.

Om allt går som det ska får vi hämta Camira på tisdag-onsdag.

Lilla Camira först räddade vi livet på dig och Sheila när du föddes och nu gjorde vi det igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0